I det som skal være et av Gøteborgs havns største infrastrukturprosjekter noensinne, har grøftegravingen forgått utslippsfritt de siste ukene. Skagerak Mobil Energi står for ladingen av elgraveren, med elektrisitet fra hydrogen «på tanken».

– Skagerak Mobil Energi leverer skreddersydde totalløsninger for alle typer utslippsfrie prosjekter. I dette spennende prosjektet her i Gøteborgs havn sørger batteriene for stabil forsyning til maskinene i anlegget, og gjør det mulig å lade enkelt, trygt og effektivt, sier leder for Mobil Energi Kenneth Andersen i Skagerak Energi. 

Lades «på hydrogen»

Hitachi Energys hydrogen-generator HyFlex omdanner grønt hydrogen til elektrisitet, i spesielle kontainere. Disse kan plasseres på selve anleggsplassen, og gjør det mulig å produsere elektrisitet utenfor strømnettet. Skagerak Mobil Energi bidrar med ladingen av selve gravemaskinen. Vanligvis blir de mobile batteriene fra Skagerak Mobil Energi fraktet til egnet ladeplass før det returneres til lading av elgraveren. I dette tilfellet lades batteriet på stedet av hydrogen-generatoren HyFlex.

– Dette er et fantastisk eksempel på viktigheten og styrken av samarbeid, når bransjeledende aktører går sammen for å akselerere energiomstillingen. HyFlex-installasjonen på Skanskas byggeplass i Gøteborgs havn viser hvordan denne hydrogendrevne brenselcelle-teknologien kan fungere som et fossilfritt og pålitelig alternativ til dieselgeneratorer, sier Tobias Hansson, VD for Hitachi Energy i Sverige.

Skagerak Mobil Energi lader batteriene på elgraveren i Gøteborgs havn. Elektrisiteten er laget av hydrogengeneratoren på stedet.

Utslippsfri anleggsplass

«Arendal 2»  er det største utbyggingsprosjektet i Gøteborgs havn siden 1970-tallet, og skal stå ferdig innen utgangen av 2024. Det er Skanska som står for arbeidet, og benytter en elektrisk gravemaskin fra Volvo i dette prosjektet. 

– Det er ekstra morsomt at vi har fått muligheten til å teste anlegget i dette prosjektet der samarbeid, bærekraft og innovative løsninger har gjennomsyret arbeidet fra dag én, sier David Norén, prosjektleder for Arendal 2 på Gøteborgs havn. 

Havnen har mål om å minske havnrelaterte CO2-utslipp med 70 prosent. Nøkkelen ligger i fossilfri infrastruktur, og tilgang til ulike typer alternative drivstoff.


Pilotprosjektet i Arendal 2

Pilotprosjektet i havneområdet Arendal 2 i Gøteborgs havn er den første demonstrasjonen av Hitachi Energys hydrogengenerator på en anleggsplass. 

Inne i HyFlex-kontaineren skjuler det seg blant annet brenselcellemoduler, kraftelektronikk, kjøling og styresystemer. 

PowerCell Group har levert kraftmoduler og kunnskap om brenselceller inn i prosjektet, mens Linde Gas leverer grønt hydrogen. 

Ladestasjonen fra Skagerak Mobil Energi lades opp og leverer elektrisk energi til AB Volvos elektriske gravemaskin. 

I Gøteborgs Havns ytterhavn bygges det nye terminalområder på totalt 140 000 kvadratmeter.