Kompetanseprisen deles ut av HR Norge hvert år, for å stimulere til- og øke oppmerksomheten på utviklingen av de menneskelige ressursene i arbeidslivet. Prisen deles ut til en virksomhet eller organisasjon som har oppnådd spesielt gode resultater innen kompetansearbeid. 

En lærende organisasjon

Kompetanse er en av kjerneverdiene i Skagerak-konsernet, og har den siste tiden blitt løftet høyt på agendaen i alle virksomhetene, forteller Kari Teigen, som er konserndirektør for området Mennesker og organisasjon.

– Vi må jobbe strukturert med kompetanse, da vi er i en bransje i endring i en verden i endring. Vår bransje er ikke det den var, og både nye energiformer, ny teknologi, digitalisering og nye samarbeidsformer setter føringer for hva vi må satse på, sier Kari Teigen. 

Slik jobber Skagerak-konsernet med læring: 

  1. Vi jobber mot å bli en «lærende organisasjon». Kompetanse er tydelig forankret i konsernstrategien og kompetansestrategien. 
  2. Ekstra fokus på lærlinger. 
  3. Omfattende satsning på studenter.  
  4. Etter- og videreutdanning for voksne ansatte som jobber i kraftverkene våre. 
  5. Økt antall samlinger på tvers av selskapene i konsernet for å bygge relasjoner, som er viktig for læring.
  6. Intern mobilitet står høyt på agendaen hos oss. 
  7. Har satt mangfold og inkludering på dagsorden. 
  8. Igangsatt et Kompetanse- og opplæringsforum som møtes fire ganger i året.
  9. Et eget talentutviklingsprogram. 
  10. Lederutviklingsprogram. 
  11. Kompetanse og utvikling inn i medarbeidersamtalen og i medarbeiderundersøkelsen. 
  12. Nøkkelpersoner i hele organisasjonen kan lage egne E-læringskurs innenfor sine fagfelt. 
  13. Opplæringsmoduler som gjennomføres med jevne mellomrom gjennom hele året. 
  14. Vi har lansert HR forum, en digital, fast, månedlig opplæringskanal for HR faglige tema. 
  15. Slipp læringen løs!

Å bli nominert til HR Norges Kompetansepris for 2025 er gledelig, men kanskje litt i tidligste laget, mener Teigen. At konsernet er i finalen har utfordret, og gitt mye læring i seg selv.

– Vi har lært at det er mange organisasjoner som har dette høyt på agendaen som oss, men også at vi ligger langt fremme og at vi blir sett på som en spennende arbeidsplass som har et helhetlig, gjennomtenkt og bevisst forhold til hvordan vi utvikler folk. Samtidig anerkjenner vi at vi gjør mye og er kommet langt i Skagerak Energi og datterselskapene. Vi har satt i gang mange viktige initiativ som handler om å utvikle kompetanse og utvikle folk – for skal vi nå målene vi har satt oss i strategien er vi avhengig av kraften og energien fra oss alle, sier Teigen. 

Kompetanse som verktøy

HR Norge melder at Kompetanseprisen deles ut til en virksomhet som har et bevisst forhold til, og bruker kompetanse som et verktøy. For å hevde seg i konkurransen må virksomheten ha etablert en kompetansestrategi som er forankret i overordnede mål og verdier, og må vise til kompetansetiltak som har gitt positiv effekt for virksomheten og medarbeiderne. 

Trygve Flood og Kari Teigen i Skagerak Energi

– Vi ville hatt en større sjanse for å nå helt til topps dersom vi hadde fått ett eller kanskje to år til med erfaringer i ryggsekken. Da ville vi hatt flere suksesshistorier, men også flere erfaringer rundt fallgruver - men noen ganger må man også tørre å prøve. Er man ikke med, kan man ikke vinne, og man kan heller ikke få den erfaringen med hva som skal til for å seire, sier Kari Teigen. 

Fagansvarlig for kompetanse og utvikling i Skagerak Energi, Trygve Flood, forteller at konsernet har hatt ett større perspektiv på hva kompetanse er, og fokus på hvordan man kan styrke kompetansen hos hver enkelt, den siste tiden. 

– Det viktigste er at vi, sammen med mange andre i organisasjonen, har fått til er et stort trykk og fokus på læring som skaper et godt fundament. «Slipp læringen løs», er vårt råd, sier Flood. 

Kompetanseprisen deles ut under Kompetansedagen 6. mai.