Grønt hydrogen til verdens første hydrogendrevne lasteskip
Skagerak Energi og Statkraft er valgt som leverandør av grønt hydrogen til HeidelbergCement og Felleskjøpets nullutslippsskip. Dette blir verdens første hydrogendrevne lasteskip.
Grønt hydrogen
Grønt hydrogen blir produsert med kraft fra fornybare energikilder.
Allsidige bruksområder: Hydrogen kan brukes som drivstoff, som energibærer for å lage strøm og varme, og som råstoff i industrielle prosesser og produktfremstilling.
Reduserer CO2-utslipp: Å bruke fossilt brensel til å fremstille hydrogen gir klimaskadelige CO2-utslipp til atmosfæren. Gjennom elektrolyse med fornybar kraft er oksygen det eneste biproduktet til hydrogen, og oksygen kan benyttes til andre applikasjoner eller ganske enkelt slippes ut. CO2-utslipp kan også reduseres ved å erstatte fossilt brensel og fossilt råstoff med grønt hydrogen.
Grønt Skipsfartsprogram: HeidelbergCement og Felleskjøpet ønsker forsyning av grønt hydrogen til et nullutslipps-bulkskip. Skipet skal frakte korn fra Østlandet til Vestlandet og stein/grus på vei tilbake, og skal seile ved hjelp av utslippsfri grønt hydrogen i kombinasjon med rotorseil. I 2021 vår valgte partene Egil Ulvan Rederi AS som rederi, og Statkraft og Skagerak Energi er tildelt hydrogenleveransen.
Prosjektet skal være klart til investeringsbeslutning sommeren 2022 for å kunne starte leveranser høsten 2023.
- Dette er et ambisiøst og viktig prosjekt for å bidra til CO2-reduksjoner i Norge. Vi i Skagerak Energi har allerede kompetanse på lagring og distribusjon av gass i kontainere gjennom biogassaktiviteten vår. Hydrogen vil være en viktig energibærer og drivstoff for fremtidens grønne løsninger innenfor maritim- og landtransport. Vi gleder oss stort over å få bidra til å utvikle disse løsningene, sier senior forretningsutvikler Kjetil Dahl i Skagerak Energi.
Konseptet innebærer bytting av containere med komprimert hydrogen, et fleksibelt konsept som åpner for flere bruksområder.
Les mer om verdens første hydrogendreven lasteskip her.
I regjeringens veikart for hydrogen skisseres ambisjonen om fem hydrogenknutepunkt. Etablering av hydrogenproduksjon til denne fraktruten i Oslofjord-området kan danne basis for et slikt knutepunkt.
– I arbeidet med å utvikle verdens første utslippsfrie bulkskip er vi glade for å ha fått med solide partnere i Statkraft og Skagerak Energi som energileverandører. Statkraft og Skagerak Energi er selskaper som vi er trygge på, og som har stor tillit i energimarkedet. Deres konsept med hydrogenproduksjon både på Vest- og Østlandet gir oss en stor driftsfordel når båten skal i trafikk, og gjør overføringsverdien i bruk av hydrogen til andre skip og segmenter større. Prosjekt "Greenbulk" er banebrytende for energinæringen og vi ser frem til å samarbeide med de i tiden fremover, sier konsernsjef Svenn Ivar Fure i Felleskjøpet og Knut Omreng Director, Logistics HeidelbergCement Northern Europe i en felles uttalelse.